THE LAST DAYS OF ALFRED HITCHCOCK (A memoir by David Freeman, The Overlook Press, NY 1999)
* * *
Hičkok
je posle "Porodične zavere" krenuo u pripreme filma "Kratka noć" po
istoimenom romanu Ronalda Kirkbrajda i po istinitoj priči o jednom
dvostrukom agentu, non-fikšn knjizi Šona Burkea. Kupio je prava za oba dela i odavno se meračio da ih "prebaci na filmsko platno" (ha-ha).
Dejvid
je Friman u vreme kada je radio sa Hičkokom imao 37 godina. Ernest
Leman je upravo bio otpušten, jer je uporno predlagao da se izbaci scena silovanja
na početku filma, a valjda su mu smetale i istočnonemačke lezbače. Tako
se ko zna kako pred Hičkokom našao mlađahni Friman. Hičkok je bio zaguljen karakter, moralo je da bude po njegovom, nije se ustezao da otpusti glumca usred snimanja (dao je nogu Roju Tinisu tokom snimanja "Porodične zavere"), ili da odbije već snimljeni saundtrek (bacio je muziku Henrija Mansinija za "Mahnitost"), zakerao je i u scenografiji (tokom snimanja filma "Sever-severozapad" tražio je da se sruši skupa skalamerija i sve ponovo izgradi).
Kada su se prvi put
sreli, Friman se pridružio Hičkoku na ručku u kantini Univerzala. Krvavi
ramstek, zemička, pečeni krompir, glazirana šargarepa i burgundac, a
aperitiv skoč. Posle tompus.
Ne
znam da li je ova knjiga izdajnička, ili čak i lažljiva? Friman opisuje
Hičkokovu demenciju, deluzije i alkoholizam. "Demencija se prikradala i
stavljala svoje hladne pipke na njega...", piše Friman a mene duša boli. Posle dodele počasnog
Oskara, Ingrid Bergman je, između ostalih glumica, prišla ostarelom reditelju i poljubila ga, a
on je navodno rekao Frimenu "Bila je luda za mnom!". Ne znam.
Opisivao
je njegove bolne noge i obilne ručkove koji su se uvek sastojali od
ogromnog krvavog ramsteka plus predjelo i desert i dva flaše vina. Hičkok je otpuštao medicinske sestre koje su
mu branile da pije. Frimen kaže da ga je reditelj terao da krijumčari
flaše brendija u papirnoj kesi u kancelariju. Hičkokova omiljena izreka
je bila. "Klaret je za dečake, porto za muškarce, a brendi za junake!"
Umeo je da sljušti celo "unuče" brendija u jednom gutljaju. 1978. je već potpuno zanemario ona fina vina koja je držao u vinskom
podrumu i s ponosom ih pokazivao gostima "bez namere da ih ikada
konzumira".
A
onda se krajem 1978. odjednom zaplakao i rekao:
"Ja više nemam snage... Nikada neću
snimiti još neki film...!"
"Ali, čika Alfrede, mi ćemo sve da radimo za vas,
nosićemo vas na nosiljci kao Luja XIII ako treba, vi samo zapovedajte!"
"Ne, ne, ja sam
gotov...!"
I
onda je bez najave dao otkaz i napustio kancelariju u Univerzalovom
studiju, koji je ured razmontirao već narednog jutra. Brojni
saradnici su se osetili iznevereni, jer im ništa nije rekao.
Friman
je, ako mu je verovati, prilično šarmirao Hičkoka. Film bi, sudeći po scenariju, bio bolji od "Topaza" i "Pocepane zavese", relativno neuspelih
hladnoratovskih iskoraka, štaviše moderan i transgresivan u nekim elementima. Frimen je
priložio kompletan scenario s opširnim komentarima. Negativca
dvostrukog agenta trebalo je da igra Volter Matau, a jedna uloga je bila
predviđena i za Eda Lautera, koji je oduševio Hičkoka u "Porodičnoj
zaveri". Zgodna je komična scena u finskoj sauni. Završna scena u vozu
na granici Finske i Sovjetskog Saveza mnogo je dinamičnija i modernija
od razvučenog bekstva u "Pocepanoj zavesi". Bio bi to jak film.
Odnos
Frimana i Hičkoka imao je uspone i padove. Scenarista je polako učio kako
treba s ćudljivim rediteljem, ali biologija je bila brža.
Prelistavam
sada Hronologiju na memorijalnom sajtu i vidim kako je Hičkok radio sporo, polako, natenane.
Ručak tamo, večera onamo, bukirao kartu za Marakeš da se odmori, jednom sâm drugi put sa šlogiranom Almom, ručao
tamo večerao onamo, bukirao kartu za let do Pariza da se vidi s tim-i-tim, večerao s onim večerao s ovim, svaki put ramstek i salatu od škampa, a ponekad
duplo, kao što je opisao Mel Bruks, sa sve sufleom, razgovori sa
scenaristima/sekretaricama/asistentima trajali su u vrh glave sat i po, dva, a onda
daj piće i hajdemo na večeru, pa dremka, pa bukiranje avionske karte
tamo-amo, radilo se po malo u poslednje dve decenije, a jelo se i pilo
mnogo. Kao da je imao sve vreme ovoga sveta.
Sreća je raditi na snimanju
filma.
No comments:
Post a Comment