Thursday, November 30, 2023

V kolo, jedna "prava prvenstvena"

 


Ja vs Savić, Dragoljub

1. e4 d6 2. d4 Sf6 3. Sc3 g6 4. Lg5 c6 

(Vidi gornji dijagram.) Pirčeva odbrana. Hteo sam da pripremim neku zamku, npr. sa sajta Kaspa Chess, ali taj tip ima piskutav glas i odvratan izgovor. I tako sam za tablom došao na sledeću ideju:

5. e5 dxe5 6. dxe5 Dxd1+ 7. Txd1 Sfd7 8. e6!?

 


8. ...fxe6 9. Lc4 Se5 10. Lb3 Sa6 11. Sge2? Sc5 12. Le3 Sxb3 13. axb3 Sg4 14. Ld4 e5 

Moj 11. potez je bio greška jer nemam vremena za to. Trebalo je da igram 11. Se4. Dotle sam imao neku kompenzaciju za pešaka, ali posle tog gubitka vremena crni ima čistog pešaka više. Ipak sam u sledećem potezu pronašao 15. Lc5 što je najnezgodnije za crnog.


15. Lc5! b6 16. h3 Sh6 17. Lb4 

Ovde sam se ponadao da će crni igrati 17. ...c5 18. Sb5 cxb4 19. Sc7+ Kf7 20. Sxa8 Lb7 21. Sc7 Lxg2 i igrao bih tada 22. Th2. Kompjuter kaže da je bolje 22. Tg1, jer mi je top odsečen. Svejedno, to sam smatrao svojom poslednjom šansom da zamutim vodu, jer nije stvar u zdravom pešaku manje, već crni lovci šišaju a ja nemam nikakvu kontraigru. 

17. ...Sf5! 18. Se4 Sd4 19. Lc3 Sxc2+ 20. Kd2 Sd4 21. Sxd4 exd4 22. Lxd4 Lh6+ 23. Kc3 O-O 24. g4? c5 25. Le5 Tf3+ 26. Td3 Txd3+ 27. Kxd3 La6+ 28. Kc2 Td8 29. Td1 Txd1 30. Kxd1 Lb7 31. f3 Lg7? 


 
Pogoršao sam stanje stvari potezom 24. g4? --> trebalo je 27. b4! i još imam neke šanse; prioritet je bio da se zaustave crni pešaci na daminom krilu, a ja sam maštao o blokadi kraljevog krilas s eventualnim g5. Crni je sada spiskao gotovo svu prednost potezom 31. ...Lg7. Pretpostavljam da je hteo da partiju privede kraju na najbezbedniji mogući način.

32. Lb8 Lxb2?! (Pešak ne bi pobegao) 33. Lxa7 Le5 34. Lxb6 

A u sledećem potezu crni izvršava samoubistvo i dolazi u izgubljenu poziciju. Nije smeo da daje lovca za konja.

 

34. ...Lxe4?? 35. fxe4 Ld6 36. Ke2 Kf7 37. Kd3 Ke6 38. Kc4 Ke5 39. Lxc5 Kxe4

E sad, loše sam ocenio poziciju kao izgubljenu bez tog usranog pešačića, i već dvadesetak poteza sam igrao s utiskom da imam omču oko vrata. Za poslednjih desetak poteza sam imao samo nekoliko minuta na raspolaganju, a za poslednja 3 manje od minut i po. Tako da se nisam ni osvestio da zapravo stojim bolje. I otud sam u ovoj poziciji odigrao katastrofalan potez 40. Lxd6:. A dobijalo je 40. b4.


 
40. Lxd6?? exd6 41. b4? 

Mislim, imao sam oko minut za razmišljanje i razum govori da je 40. b4 bolje i da će mi lovac lepo braniti pešake na kraljevom krilu a da ću ja pojesti protivničkog loca za mog poodmaklog slobodnog pešaka, ali... I da sam imao više vremena za razmišljanje, ne verujem da bih bio pametniji. Ne znam, valjda sam hteo da idem "na sigurno", pa sam odokativno prosudio da ćemi obojica izvući kraljice i onda večiti šah. Nisam bio spreman da idem na pobedu kada sam sebe otpisivao tokom gotovo čitave partije. Na vreme sam video da ne smem da idem kraljem na c5, jer onda crni, koji prvi izvlači kraljicu,  daje šah i ja moram na b-liniju i on mi jede kraljicu. (treba napomenuti da je i izmena kraljica za mene loša.) Ali i 41. b4 je pogrešno: Trebalo je da idem kraljem na c3 i onda bi bio remi.   

41. ...d5+ 42. Kc3 Ke3 43. b5? d4+ 44. Kc4 d3 45. b6 d2 46. b7 d1=D 47. b8=D Dd4+ 48. Kb3 Dd3+ 49. Ka4??


 Kakav previd! Crni je sada mogao da dobije partiju potezom 50. ...Dd1+ i ja moram kraljem na b-liniju i u sledećem potezu crni igra Db1+ i osvaja kraljicu. I izmena kraljica je, kako što je rečeno, za mene gubitak partije, jer je crni kralj mnogo bliži pešacima. I crni je na visini zadatka što se tiče previda.

49. ...Dc4+?? 50. Ka3 Dc1+ 51. Ka2 Dc4+ – remi.

Pozitivno u ovoj partiji je što nisam džabe nosio pantalone i igrao sam delimično nadahnuto i bez zazora. Crni je, imao sam utisak, previše razmišljao u situaciji kada je imao dobijenu poziciju. Obojica smo videli nekakve duhove i nepostojeće opasnosti. Partija je trajala 4 sata. Pravi zen-budizam.

*  *  *

Levo do mene sedeo je čika po imenu Batić. Imao je olovku s logom SNP. Kada je seo za sto, prekrstio se. Onda je momka s kojim je igrao zamolio da mu napiše ime u formular. Valjda mu teško bilo. Časovnik mladića je otkucavao iako kolo još nije počelo. Mladić mu pokaže na sat, a čika: "Dobro je, radi sat, neka radi, nego napiši mi samo ime...!?"Sigurno čita i Informer. Posmatram čitaoce tog lista oko 6 ujutro, dok čekam burek. Tip ima iks noge, patkasti hod, pantalone spuštene do pola dupeta, sline mu cure niz usta, on žuri da kupi Informer i "cigare". Odmotava celofan s kutije i baca ga na trotoar kao stoka, oliže smotuljak, pripali ga i onda halapljivo čita Informer dok patkasto hoda nudeći na uvid svoje guzove. Guta te novine, ne može da se zasiti.  

 

 

No comments:

Post a Comment

Steve Albini