Monday, August 7, 2023

THE WAY (2010 American movie)

 


 r.: Emilio Estevez; ul.: Martin Šin, Emilio Estevez, Rene Eestevez, Debora Kara Unger, Džejms Nesbit, Jorik fan Fageningen, Met Klark

 VAŽNO JE NEČIM SE ZANIMATI

Naravno da su posle Eat, Love, Pray morala da se pogledaju dva filma, Estevezov Put, i Redfordova Šetnja šumom. Oni su podnošljiviji, jedan je čak umereno dobar, ali objasnio sam već zašto film s Džulijom ne treba spaljivati na lomači: zbog demokratije, liberalizma, ljudskih prava, sira i vojne muzike.

Estevezov film koristi hodočasničku stazu „Kamino de Santjago de Kompostela“, naime hodočašće svetog Jakova, što je postala praksa posle otkrića njegovih moštiju u IX veku a u moderno doba postalo deo kulturno-verskog nasleđa, takozvane nematerijalne baštine i danas već dobrano pomešano s turizmom i industrijom tradicije i drevnosti kao takve.

Estevezu je u životu došlo nešto tužno, pa se posle onih đubretara setio da napiše scenario: ćale i sin se otuđili, sin otišao na ovo hodičašće i tamo poginuo, ćale došao da preuzme stvari i urnu a onda mu došlo da se sâm poduhvati te duge šetnje, e da bi na neki način pokušao da uspostavi duhovni kontakt s pokojim sinom, premostio tu otuđenost koja je godinama postojala. Martin Šin je posvećeni katolik, njemu uloga pristaje kao rukavica šaci. Alo, hej, on je snimio film u kome se u jezgru nuklearnog reaktora javlja Majka Božija... Estevez je smislio šaroliku ekipu koja je zapala Tomasu Ejveriju (Šin): Kanađanka Sara (Debora Kara Unger) koja beži od muža nasilnika i želi da ostavi duvan, Holanđanin Jost (Jorik fan Fageningem) je bucko koji želi da smrša i dođe u formu za bratovo venčanje kao i da se opet dopadne ženi, a irski pisac Džek (Džejms Nezbit) želi da prevaziđe autorsku blokadu i konačno napiše roman od 600 stranica.

Šinov lik Tomas tokom hodočašća dobija vizije sina, tipa Odiseja 2001, znači srećan je sin s drugim ljudima, to je katolička vizija raja u kojoj čiste duše doprinose nečemu velikom. Na Šina često mislim kada se u sve većoj prpi od smrti kao Vudi Alen okrećem katolicima kao uverljivom bridž klubu.


Film pretenduje da bude edukativan u onom smislu u kome prosvetne radnice dociraju lenjim đacima: angažujte se, radite nešto korisno, samo što je smisao umesto izgradnje samoupravnog socijalizma – vera u Hrista i vaskrs, makar u vidu hologramskih slika na nebu. Tomas je preboleo sinovljevu smrt, u hodočašću je našao smisao, u prevazilaženju sitnih teškoća (na primer, krađa ranca, kada zalutaš, propustiš autobus i slično), u samom trajanju i učešću u životu je taj usrani smisao. Nikada se ne predaj dokolici. Tomas, umesto da kao naše bakute iz nedelje u nedelju ide na groblje da menja cveće i plače, rešava da pokuša i s drugim hodočašćima, noseći sinovljev ranac kao talisman. On je sada našao privid sreće. li je to samo privremeni zaborav? 

 

 


No comments:

Post a Comment

Steve Albini