Sunday, August 6, 2023

EAT, PRAY, LOVE (2010 American movie)

 


r.: Rajan Marfi; ul.: Džulija Roberts, Ričard Dženkins, Havijer Bardem, Džejms Franko, Viola Dejvis, Hadi Subijanto,

 JEBEŠ MILION DOLARA, HOĆU SMISAO...I MILION DOLARA

Tokom poslednjih dana na Kritu (do 1. avgusta)  odgledao sam seriju sranjâ i umerenih sranjâ i sada u polušugavom hostelu u Bugibi (Malta), bez telkača, takoreći u keliji Haškog tribunala, redom prijavljujem kritičke dojmove. Vetar puše, minimum 40 km/h, tako da zasad ni od plivanja nema ništa.

Vilijem Volas u tumačenju Mela Gibsona u filmu „Hrabro srce“ kaže: „Šta ti vredi porodica, kuća, okućnica, plata, letovanje – kada nemaš slobodu?!“ U stvari rekao je want a wife and children, and to grow crops, but it's all for nothing if you don't have freedom – što je parafraza onog debilnog srljanja Balkanaca u rat početkom devedesetih, motivacija za balvan revoluciju, kada je muževima Srbendama dosadilo pranje nogu,  pecanje, nedjelja nogometni dan, plaća 2000 maraka, jogurt revolucija po Vojvodini i u Crnu Goru, i kada su rešili da kosovsko pitanje rešavaju u – Kninu i kada je Srbe više brinulo ko će biti prešjednik SAO Kninska krajina nego inflacija, jebo ti Antu Markovića. Otud je Bokan u Dnevniku 2 izveštavao o pobedi Milana Martića (dok je Milan Babić razbijene bubne opene morao da traži zaštitu EU) a posle i pisao scenario za karavan kao posledicu Krajine, otud je Radio Beograd 1 diretkno prenosio ulazak arkanovaca u Zvornik, otud se orgijalo po istočnoj Slavoniji – sve zbog Kosova ravnog, naravno... Ali, kud ja odoh. Elem, Volas reče to za smisao života, a Zapadnjak, u ovom slučaju Zapadnjakica, kaže nešto slično: šta će mi šalvare, bazen, kuća, lep i brižan muž (pa još i kara redovno), šta će mi lepa deca koja se ne drogiraju i čak žele na koledž za koji sam podigla kredite, šta će mi karijera i super lični dohodak, kad – neimam smisao.

Ovaj film je, verovali ili ne, snimljen po istinitoj priči, ovo je, bre, biografija: Elizabet je Gilbert zamandalila biznis, ostavila karingtonku i uzela predujam od izdavača u iznosu do 200.000 dolara. (Tako je i Mirjana Bobić Mojsilović počela spisateljsku karijeru, barem ona tako kaže: otišla kod štampara i rekla: „Nemam para za štampu, ali platiću vam kada se proslavim i obogatim!“ Ostalo je istorija, sve njene knjige su bestseleri, ona to bez izdavača prodala, pare curile izravno njojzi i evo, kupila stan u potkrovlju i još joj je ostalo keša da uživa. Ali zašto Elizabet ne prodade karingtonku? Valjda mora da ima nužni smeštaj.) Rekla mu je (Elizabet izdavaču): ja idem da tražim smisao. Idem da putujem svetom, idem u ašram kod gurua, idem da upoznam sirotinju i vidim vodopade i pogledam zalaske sunca na drugoj polulopti. Da kušam život s onu stranu duge. (I da se prcam, mislila je.) Izdavač rekao: „Okej, evo ti 200.000 dolara, putuj, pa da vidimo šta će ispasti“. 

Ispao je bestseler i Elizabet sada piše natenane i bez predujmova. Ne treba joj. I štaviše, snimili film po knjizi a književnicu samopomoćnicu igra Džulija Roberts.

Šta reći, šok i neverica. Ženi koja ima sve i to je malo, ima gomilu muškaraca koji su svi nežni ljubavnici i puni razumevanja, neki mlađi kao toj bojevi, neki stariji kao muževni majstori kama sutre, čekaju u redu i krotko primaju ispale i odjave, svi su samo nju čekali da joj se ispovede i zaplaču joj na ramenu. Ona ima para za bacanje, pa kad je mladi Brazilac Havijer Bardem umalo pregazi džipom i onda spasi (kliše o latinskim ljubavnicima), pa kada se napiju kao guzice i pokaraju, onda joj on donese lijek protivu mamurluka i onda ona ujutro da 18.000 dolara lokalnoj isceliteljki da izgradi ambulantu i garsonjeru, plus neku bolnicu za leprozne i teniske terene za obolele od blažih oblika kuge, a doktorka se upiški od sreće i odmah joj da diplomu iz dostizanja unutrašnjeg mira i samospoznaje 7. dan.

E, a ono kad je Džulija došla u Italiju, čoveče, četiri meseca se prežderavala testenimama i sladoledom, jer je dotle, jelte, bila inhibirana, pa nije znala šta je život, jela samo s nogu. A Italijani, brate, kako uživaju u životu. Ovo je već viđeno u filmu Avanti Bilija Vajldera. Pisao sam o tome povodom serije HBO-a o Černobilu (ima na lupigi evo čitajte na ovom linku).

Koka Robertsova na početku ostavlja mladog i kuratog Džejmsa Franka, jer je previše dobar i previše dobro kara. Zatim joj naleti Ričard Dženkins, dasa za koga bi se sečući vene iz keca udala svaka žena +40. Uloga Dženkinsova, međutim, upropašćena je totalno nemotivisanim muškim suzama  na ramenu Robertsove. (Sramotan je taj plač, kao plač Tomija Lija Džonsa u filmu Hope Springs.) 

Ona mora da tvrdi pazar da bi se podala Brazilcu (Havijer Bardem) koji izgleda kao naš vaterpolista iz 1970-ih, plus bogat. Međutim, najpre mora da uzdiše jedno pola sata filma. I mora da iha i da oha, i da cmolji. Zatim ode kod gurua, kao naš matori glumac koji je tražio blagoslov patrijarha da bi zaprosio klinku zbog koje se razveo od ko zna koje žene, ona dakle pita: „Jesam li ja dosegla svoje unutrašnje samopoznanije, fali mi ljubav!?“ A on joj kaže: „Prigrli ljubav (čitaj: kurac /i lovu ako ima/), nemoj da begaš od ljubavi!“ I ona se zahvali na prav(n)om savetu i potrči za Bardemom i ufati ga za kurac. A jesam li rekao da je dva dana ribala pod u ašramu i tako se prizvala skromnosti i smernosti? Posle toga je smela 6 meseci da krka hamburgere i špagete kao Pera Ždera.

Zanimljivo je da se dama Džulija ni u jednoj prilici nije zagledala u nekog siromaška, u gubitnika koji nema ni milion dolara u džepu, nego sve u nafatirane klunijevske tipove ili hormonski nabivene latinske tipove kojima lova ispada na uši. Nijedan njen ljubavnik nije vozio ništa ispod lamborđinija i džipa sa zatamnjenim staklima.

I šta sad ja da kažem o ovom filmu? Ako mislite da ću da ga sahranim, grdno ste se prevarili. Ovo je ekstremna varijanta „Seksa i grada“, da, ovo je milfačka fantazija na nivou liberalne fantazije iz serije „Zapadno krilo“, da, ovo je ideal one prve generacije feministkinja širokih kukova i nikotinskih ovisnica, Marte Nikanen, Erike Džong, Orijane Falači, Suzane Brojer i Bente Larsen, ideal u kome žena i posle 40-te može i treba da živi kao Henri Miler i Bukovski celog života. Žena tu ima pravo na četiri (4) muža, to jest jednog muža i tri baštovana. Da, da, pa šta?! Ovaj uradak je bio hit i zaradio je mnogo para: sve amerikanske domaćice su ga pogledale po nekoliko puta, kao i bakute i one mlađe, što ne imadoše pratioca za matursko veče. 

Ali kako sahraniti ovaj film, kada nam danas preti ISIL, a diktatori svih zemalja se ujedinili u lajanju na ostatke liberalnog sveta? Ovo što je prikazano jeste potencijal sreće koji se nudi svim domaćicama sveta kojima je San Remo preči od hidžaba, a fića i saab od magarca s krčazima za donošenje vode svekru. Ovaj je film dušu dao za muzejski eksponat: bogata belkinja traži smisao među Anglosaksoncima i Latinima, jedini obojeni lik je Indonežanin, kao dobri Indijanac vodič. To kritikovati znači drmusati bušan čamac onog sveta u koji svi hrlimo i s čijim fondova lapćemo i na čije crvene tepihe želimo da kročimo. I naše domaćice vole ovaj film, čak više od latinoameričkih serija. Elizabetin uspeh je uspeh sviju nas kojima samobičevanje nije ideal.

Setite se filma The Way Emilija Esteveza – da li više volite njega ili ovo sranje? Odgovor je jasan. Sve u meni mrzi ovaj film skupa sa Džulijom Roberts, popularnom „bič“. Ali ne mogu da ga nagrdim na pasja kola zbog – Arapa i one kaobajagi države kojoj smetaju kurčići na antičkim skuplturama, mini suknje i paljenje Kurana. Priv-lit (književnost /belih/ privilegovanih), o da, ali dok rabotam u kartonskoj kutiji, štedim i hranim se kroasanima i kafama za poneti, verujem da će sreća pre penzije pogledati i mene...

 

No comments:

Post a Comment

ARGO (2012 American movie)