Sunday, October 27, 2019

It: Chapter Two (2019 horror movie)






Elem, trebalo je nastaviti It, likovi iz produkcije su hteli sve to da ponove, likovi iz filma (&knjige) su ionako obećali da će se vratiti za 27 godina ako se i ono vrati, i: žanrovska časna reč nalaže da se tako i učini. I jesu likovi bili dostojni sebe, svi dođoše osim jednog, koji je smislio opravdani izostanak u vidu seče vena. Previše se plašio. A od ispovraćanih otpisanih preživeli su svi, osim jednog, koji je od svih tokom filma najviše cmizdrio i najviše je sumnjao. Ako tu nema neke poruke, onda ja treba da se zaposlim u Poštama Srbije. S druge strane, u pogledu psihoanalize i sociološkog pregleda razvoja Srednjeg zapada, King je ostao na nivou Erih From + Džeri Springer i tu ne treba mnogo očekivati (kritičari koji su se bavili tim aspektom filma u stvari su pokušavali da zabašure nezadovoljstvo nastavkom).

Ovaj „prikaz“ je kao kada deda iz SUBNOR-a komentariše pank koncert na koji je išao zajedno s unukom: on je sve pogrešno shvatio, hvali ono što ne postoji, kudi ono čega baš treba da bude ili nije ni bilo. Jer, ja sam otišao da vidim ovaj film iz namerno pogrešnih razloga: da evociram uspomene na osamdesete kada sam gledao petkovdane trinaeste i noći veštica i još neke neserijalizovane horore u ciklusu letnjih šatro pretpremijera u Kozari (pomenuću naslove dva takva kasnije). Mislim, znao sam ja da neću dobiti ono što tražim, ali posle Bilo jednom... sam se navadio na bioskopsku atmosferu, čekao sam i tog Džokera, pa rekoh: zašto da ne. Nije mi krivo. Ali, da krenem najpre kao onaj deda.

U prvom delu Petka 13 vidi se jedna dojka a uglavnom muški guzovi i bradavice kroz majice i košulje; Petak 13 2 je najbolji: smokvice i žbun Kirsten Bejker i dobre sise Marte Kober, koja je, ako se dobro sećam, promenila slavno prezime Skorseze u Kober, da je ne bi opterećivalo?! Kako god, nijedna se više ne bavi glumom, a ova druga stalno ima probleme s policijom, kako na Havajima tako i na Aljasci i u Oregonu.
Četvrdi deo iz 1984. imao je četiri lepe cice, Džudi Aronson, Kamilu Mur, Keri Mur (bliznakinje!) i Barbaru Hauard. Treći deo je, pak, imao antipatične šiljokurane, za koje je Džejson trebalo da dobije orden što ih je sasekao. Peti deo je meki pornić: Debora Vorhis, Džulijet Kamins, Rebeka Vud, Tifani Helm. 

U To-u fale ribe. Kamo cupi? Pitanje je retoričko iz najmanje dva razloga. Prvo, i Noć veštica je čedan (Džejmi Li Kertis je tipična devojka s kojom učite i kada ste sami u kući), a drugo, ovo je Stiven King. A, on je štreber, koji ima jednako idealizovano shvatanje žene, devojke, šiparice, majke, sestre, drugarice, šta god, kao i Tarantino.


Znači, ništa od krasotâ iz petkova trinaestog nema ovde, ovo je, znači, King – nekako ova dva filma zovem njegovim filmovima iako nije sudelovao u pisanju scenarija – a njegovi junaci su uglavnom štreberi, osim retkih izuzetaka, a takve, mišićave i lepe, on kažnjava surovo.

U It: Chapter Two samo jedna riba postoji i to s previše personalitija a seks joj se ogadio: preselo joj od muža siledžije. Kao što je Tirnanić jednom davno bagatelisao Blejkovu sedmorku, a meni se baš sviđala ona Keli, osma putnica u sedmorci... Kingovi likovi su marljivi i bubalice, ali ne dospevaju do vrhova moći kao u Sorkinovom Zapadnom krilu, već postižu nižesrednjeklasni uspeh u okvirima „Srednjeg zapada“, tamo gde je „porodica sve i svja“, gde se još gaji kult porodične kuće, sabornog doručka i gde su poštanski sandučići kao naše socijalističke metalne kutije za hleb, pa sa zastavicom.
King je čedan, on, kao i jedan Tolstojev lik, voli miris pribora za pisanje, tačnije, voli tastaturu svog maka, neopranu od prvog kucanja. Znači, ono što sam ponovo pohodio ne beše harem petaka trinaestih i inih tinejdžerskih slešera, već poznati piščev univerzum počev od Pobune stvari i Mačijeg oka. Nema riba.

E sad, izvođenje filma It: Chapter Two donelo je nešto novo, u tehnologiji i u gomilanju prepadanja. To prepadanje i ta upotreba tehnologije deluju mi nakalemljeno na Kingovu srednjezapadnu, palanačku atmosferu. Kao da to služi samo tome da se nabudži trajanje od 2 sata i 50 minuta i da se opravda ona formulaična caka da "svako donese po jednu najdražu stvar iz detinjstva". Scena s džinovskim kipom drvoseče – koji neopozivo asocira na Fargo braće Koen – prepada zato što je iznenadna, ali je zapravo smešna. Ili, scena s onom babom koja odjednom gola jurne na jedini ženski lik od mene je napravila pedera za sledećih nekoliko meseci: staračko telo, sise kao sasušene mandarine što landaraju, međunožje poput pileće trtice, nožice kao u manekenke anoreksičarke – neka fala. 

Scena večere u kineskom restoranu na početku je nekakva čudna mešavina japanskog horora s mastilom koje kulja iz klozetskih šolja i kadâ te kompjuterski animiranih horor pilića i očerupanih mladunaca pterosaurusa, dok je u konačnoj sceni obračuna viđena kombinacija pauka i osmog putnika, arahnofobija + tuđman. 

Kingov idealizam u vidu „to ne postoji ako ne veruješ“, „jeste ako veruješ“, kao i „ljubav pobeđuje sve“ donekle je ustuknuo utoliko što je jedan od drugara ipak podlegao – onaj hipohondar, upravo onaj što reče „pomaže ako veruješ“.

Pomenutu scenu večere s početka – a već tada mi se sve smučilo zbog napadnih kompjuterskih pilića s krilima slepog miša i koji gacaju u japanskom gustom horor soja sosu – spasao je kingovski štos: ekipa sve porazbijala u separencetu, konobarica bane i upita „da li je sve u redu?“, a onda crna magija prestaje i čovek koji je dotle stolicom mlatio krvoločne piliće-ubojice samo kaže „molim vas račun!“. Kingov specijalitet su takvi mini preokreti. često paradoksalne dosetke, što je najbolje sredstvo za kraj poglavlja žanrovske knjige i mamac za okretanje nove stranice. Scenarista je to lepo usvojio.

U ovom filmu su samorecikliranje, autocitatnost i pozerska samoironija dovedeni do granica podnošljivosti: King se pojavljujuje u ulozi vlasnika antikvarnice koji maltretira pisca. I Piter Bogdanović je pristao da parodira samog sebe glumeći reditelja (koji, gle, takođe maltretira pisca „kraj je loš!“). U hororu je svaki kraj dobar, samo ako daje priliku za sikvel! 

Svoju štrebersku prirodu King je raspodelio na mucavog pisca, psovačkog stendap komičara i hipohondra, dok je manje pažnje posvetio jedinom lepotanu, bivšem bumbaru (u čemu se inače ipak krije pedagoška poema: debeljuce svih zemalja, ne očajavajte, možda se pretvorite u labuda) Devojka je, pak, data kao napaćena žena koja uvek naleti na  nasilnog muža (a s time, nasiljem nad ženama to jest, King se obilato obračunao u romančugi i seriji o spasavanju Kenedija, siledžiju je ukokao kao Tarantino, ali Kenedija nije spasao kao Tarantino).

Onaj deo sa svetlom i tamom i paganskim ritualima starosedelačkih Amerikanaca nisam ukapirao. Ama ič. Ali, to je zato što sam navikao da svetlo ima dobru simboliku i što me je mrzelo da guglujem ono što je King izguglovao o toj tamnoj strani američke povesti.

Evokacija uspomena na Srednji zapad, potklobučeni a kao Vimom i Opalom oprani trotoari, travnjaci šišani makazicama za nokte, prskalice za travu, kućice i baštice, frižiderčine, zalihe hrane, zavesice na prozorima... to se sve samo naziralo u ovom sikvelu. Sada sredovečni likovi bili su pod tolikim stresom, nisu imali vremena za nostalgiju, a bogme ni scenograf ni ekipa za specijalne efekte, jer su one kutke za jump scary pesničke trenutke rešavali kao da prave slet za Dan mladosti ili kao da Godzilom pokušavaju da isprepadaju miša. Ta kompjuterska strava je ličila na bacanje para da bi se film razvukao na gotovo tri sata (da li se to ja ponavljam?; ako da, to je alchajmer).

Na samom početku filma dat je omaž Političkoj Korektnosti time što je jedan slučaj palanačkog nasilja povezan sa zločinom iz mržnje prema LGBT osobama. King se tu previše ne angažuje, on je stidljiv da bi opisivao seks kao u petkovdanima a ne tangira ga mnogo LGBT tematika, ali film je tom uvodnom pričom (za koju se inače može reći da je zasnovana na istinitom događaju) odradio posao, platio upisninu, i posle se vratio onome što ga zanima.

Moje uspomene iz petkovdana trinaestih (1-5) i noći veštica (zaključno s HW 20), Strange Behavior (1979, režija Majkl Laflin) i Death Valley (1982, režija Dik Ričards) dobile su mobilne telefone a monstruozne prikaze se kreću kompjuterski animirane kao Spilbergovi dinosaurusi. Ali, izgubio se zlokobni mir amerikanske palanke, izgubila se onaj slatka uzbibanost subotnjeg popodneva kada cirkus dolazi u gradić i postavlja čador, nema više šećerne vune i klakera i starih ringišpila i muzike sa mono zvučnika: Zlatko Golubović, Lola Novaković. Dragan Atnić, Đorđe Marjanović, Dragan Mijalkovski.

Ne, sada japiji s po dva mobilna telefona voze strava džipove, a pisci imaju makove i ajfone. Čak i klovn ubica ima napredni tečaj iz informatike i liči na osmog putnika.

Stvar je u meni, ne u autorima, to je jasno, taj doživljaj da su anahroni kosmonauti s mnogo tehnike okupirali grad duhova, kaubojski filmski grad u Košutnjaku, taj je doživljaj, dakle, samo moj i posledica je toga što decenijama nisam odlazio u bioskop. 

* * *
Nadao sam se da će s filmom Ukleto (a možda i Polaroid) biti bolje, međutim, kao što rekoh, ti filmovi mi umakoše s repertoara kao titlovi penzioneru sa slabim naočarima. 
 

No comments:

Post a Comment

Steve Albini