ČUVARI JAVNOG MNJENJA (roman; Presing 2021)

(Pismo: ћирилица; strana 322; meki povez, s klapnama; izdavač Presing, Mladenovac 2021.)

*     *    *

Može se naručiti na imejl: kr.presing@gmail.com, i preko sajta Presing izdavaštva, kao i preko sajta Konkursi regiona.

Nalazi se u knjižarama Vulkan & Delfi.

Odlomak iz jedne od recenzija (P. Protić):::
"Ludizam i lapidarnost karakterišu ovaj roman, očigledno je to relaksacija nakon postmodernističke škrinje s 'pronađenim rujkopisom'. Trač koji vodi do istine i istina koja se raskrinkava kao trbuhozborstvo, sivilo Beograda, upakovano u potuljeno zlomisleće kunktatorsko cenkanje sa centrima moći što se likovima ove knjige priviđaju iza svakog ugla, što se naslućuju u svakoj opasci - sve to i još malo više od toga u realističkom romanu, koji je Crnković zaodenuo u ruho antikrimića.
Beogradski intelektualac (stavite navodnike ako hoćete), pa još i novinar - roman nosi podnaslov roman o novinarima i ima moto iz Kajmaka Ivlina Voa - i koji pati od pijemontističkog krugodvojkaštva, vazda je na oprezu da ne zglajza, kako u očima te pomenute nevidljive moći, tako još i više u očima zamišljenog 'naroda', kome iz dna duše želi da se dodvori iako ga mrzi, po sistemu 'i jare i pare', takav samoproglašeni intelektualac odavno je prestao da bude intelektualac, već se prodao za kvadrate u centru ili sinekuru u našem vajnom 'javnom i kulturnom životu'.
Mehanizam potkupljivanja koje se čak i ne razaznaje kao takvo, već kao uspeh u životu, prokazan je u ovoj knjizi kroz tužno-smešne dijaloge i otužnu špijunsku priču, koja se ispostavlja kao tlapnja, kao što su (u našoj štampi, dakako) tlapnje i sve te velike reči o slobodi govora i pravima manjina svih boja i sorti... Ono što bolno fali u tom "javnom i kulturnom životu" jeste principijelnost.
Crnković ovim romanom kao da daje sebi oduška, bez balasta opisa i feljtonizma što opterećuju našu noviju tzv. angažovanu prozu opsednutu bliskom prošlošću, on se prepušta igri, stvarajući zaista jedan 'page turner' (a ima ih bogme 322 na broju!) što vonja po jalovoj istočnoevropskoj posttranziciji, željnoj laptanja iz evropskih fondova... Po toj opuštenosti i prevlasti dijaloga nad opisom, ovaj iznenađujuće klasičan i štaviše staromodan roman podseća na senzacionalni povratak romanu Ranka Marinkovića Zajednička kupka ili na pozna, oproštajna dela Danila Nikolića i Dragoslava Mihailovića.